Information om Ecdesign 3D-modell
Nedan hittar du frågor och svar om hur du bäst kan förbereda en 3D-modell innan du skickar den till oss för uppladdning i Ecdesign.
Vi använder 3D StudioMax, en ledande programvara för 3D-modellering, för att skapa eller modifiera modeller för kompatibilitet med EcDesign. Vi föredrar att ta emot filerna i .max-format, särskilt som 3dsMax-scenfiler. Det är viktigt att dessa modeller strikt följer våra specificerade krav, som beskrivs längre ner på den här sidan. Dessutom finns vägledning om hur man använder SolidWorks-filer (.step-214) nedan.
För nya tillverkare som vill ansluta sig till EcDesign-plattformen tillkommer en engångsavgift på 2 000 EUR. Denna avgift täcker integrationen av en ny tillverkare i vår EcDesign-databas, inklusive införandet av tillverkaren i den universella versionen av vår programvara. I denna inträdesavgift ingår en kostnadsfri Ecdesign-licens, giltig under det första året.
När det gäller inlämning av modeller är grundkostnaden per modell satt till 80 EUR. Det är dock viktigt att notera att denna prissättning är beroende av att modellen uppfyller alla våra listade filkrav. Modeller som överträffar dessa standarder och krav kan vara berättigade till justerad prissättning, vilket återspeglar inlämningens kvalitet och kompatibilitet. För detaljerad information om dessa krav och hur de påverkar prissättningen, vänligen se det angivna avsnittet nedan.
1. Tekniskt krav för filformat (.max):
Filnamn: max-filen får ha högst 22 engelska bokstäver (A till Z och _och 0 till 9), ett unikt namn och relaterat till produkten. Observera att filnamnet kommer att vara objektnamnet i ECDESIGN.
Enheter: Använd mätare (i System Units Setup ändra till Meters och i Display Unit Scale klicka på Generic Units).
Geometri: Den nuvarande tekniska gränsen för varje 3D-modell i ECDESIGN är maximalt 150.000 polygoner (trianglar).
Rendering: Använd "default scanline renderer" i "Render setup" i 3Dstudiomax.
Kameror: I scenen kan du använda en kamera men ingen extra belysning (bara standardbelysning).
Maskor: Alla modellelementnamn måste vara skrivna med engelska bokstäver (A till Z och _och 0 till 9). Se till att normalriktningen pekar utåt.
Material: Tilldela färgmaterial till alla delar av 3D-modellen. Allt material som används i scenen/modellen måste visas i materialredigeraren. Använd endast standardmaterial (inga Multi/Sub- Object-material eller andra material som VRay). Använd diffus färg med grundläggande parametrar och inga reflektions-, bump-, refraktions- eller andra mappningsfunktioner. Om du använder en bitmapp (textur) i den diffusa färgkartan måste du se till att koordinatvärdet är standard (inga parametrar för rotation eller tiles). Ecdesign har sitt eget material, ECD Material. Och använder den diffusa färgen från Max-materialet. För att få rätt ECD-material använder du ECDMaterial Name i listan nedan.
Ecdesigns materialnamn måste anges i textrutan Max materialnamn i materialredigeraren (Compact) för varje material som används i modellen.
Du kan använda nummer _01- och uppåt om du behöver använda samma ECDMaterialnamn. Om du inte hittar rätt material för dina delar (element) använder du _ECDRoughPlastic.
Mappning: Alla texturer som används på modellen måste vara i JPG-format eller "PNG för transparenstexturer som endast tilldelas diffus färg", och alla texturnamn måste börja med ditt företagsnamn i ett ord och sedan understrykning följt av texturnamn endast engelska bokstäver och ( A till Z och _ och 0 till 9. Alla sidor på bilderna / texturerna måste vara i * 2 dimensioner som 128, 256, 512 eller maximalt 1024 pixlar och ha 72 pixlar / tum i upplösning)
2. Använda SolidWorks-modeller
3D-modeller som ska användas i Ecdesign bör inte innehålla mer än 150 000 polygoner, med fokus enbart på modellens utsida eftersom insidan inte kommer att synas. Det är viktigt att notera att även små komponenter, såsom kretskort, kullager, skruvar och motorer, kan öka modellens polygonantal avsevärt och bör utelämnas. Vi accepterar endast filer i STEP AP214-format (*.step, *.stp) från SolidWorks. Om du skickar in modeller i något annat filformat kommer du att förlora färginformation (RGB).
För att minska antalet polygoner i din modell kan du överväga följande strategier:
För att välja delar baserat på deras storlek, navigera genom: Verktyg → Komponentval → Välj efter storlek.
For advanced component selection, use: Advance Component Selection → In "Category 1," choose "Part volume – SW special" and set "Condition" to "<=" with a "Value" of 1.
Du kan också eliminera onödiga komponenter med hjälp av modellens konstruktionsträd i SolidWorks, som visar alla modellens delar. Vanligtvis bör du namnge varje objekt enligt vad det är. Om du t.ex. skriver "skruv" i sökfältet högst upp kan du enkelt identifiera alla delar som heter "skruv". På så sätt kan du snabbt ta bort eventuella onödiga komponenter.
Du kan också använda defeature-verktyget i
SolidWorks för att minska antalet polygoner.
På bilden ovan kan du se skillnaden när du använder defeature-verktyget.
Exempel på modell där defeature-verktyget i SolidWorks användes för att minska antalet polygoner.
3. Namn på ekodesignmaterial
Om du vill använda material och/eller färger i modellen måste du byta namn på de komponenter som listas i modellens designträd. För en del som heter Screw_M8_1_ECDChrome_1 väljer du t.ex. lämpligt RGB-värde. Se till att du använder samma RGB-värde för alla delar som ska ha samma färg och material. Denna konsekvens förenklar processen för Ecdesign-teamet som samtidigt måste söka efter och välja alla delar eller använda rätt material i Ecdesign. Nedan finns namnen på de material som finns tillgängliga i Ecdesign. Kom ihåg att spara filen i STEP AP214-format (*.step, *.stp) från SolidWorks för att bevara RGB-färgvärdena.
Materialnamn:
_ECDRoughMetal_01
_ECDCoating_01, ECDCoating_grey, ECDCoating...
_ECDCarPaint_01
_ECDMetalPlate_01
_ECDChrome_01
_ECDPlastic_01
_ECDRoughPlastic_01
_ECDRubber_01
_ECDLäder_01
_ECDCloth_01
_ECDBrushedMetal_01
_ECDPoleradMetal_01
_ECDAluminium_01
_ECDWood_01
_ECDGlass_01
_ECDFrostedGlass_01
_ECDGlassNoReflection_01
Obs: Endast de materialnamn som anges ovan kan användas.
Namngivning av filer: Alla filnamn, inklusive bilder, material och/eller mesh-namn, får endast innehålla engelska bokstäver (A till Z, _ och 0 till 9).
Belysning: Använd endast standardbelysning.